Köpvillkor(webbutik)

Köpvillkor

För att handla produkter från vår webbutik krävs det att du fyllt 18 år.
Webbutiken levererar enbart inom Sverige och Norge. För leveranser till andra länder ber vi er kontakta oss via telefon, mail eller webformuläret som ni kan hitta i butiken.
Vi reserverar oss för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo.
Priser anges alltid i svenska kronor inklusive moms.

Frakt
Du betalar 190 kr inklusive moms i fraktavgift oavsett hur många varor du köper. Du kan välja att få varorna levererade mot efterkrav. Då tillkommer en efterkravsavgift på 130 kr utöver normal fraktavgift. I de flesta fall kan du även välja att få ditt paket hemlevererat mot en extra avgift på fraktkostnaden.                         

Lager och leverans
De flesta produkter som visas i vår webbutik finns i lager för omgående leverans. Normal leveranstid för dessa produkter är 1-7 vardagar från det att vi mottagit och registrerat din order.

Vi levererar i dom flesta fall våra paket med DHL. Paketet levereras till närmsta DHL-ombud på din ort, oftast en bensinmack eller livsmedelsbutik. Du får en avisering via SMS eller e-post så fort ditt paket finns att hämta hos ditt ombud. Om du valt hemleverans levereras ditt paket hem till dörren/porten. Fraktbolaget kommer i dessa fall att kontakta er för en överenskommelse om en dag och tid som passar dig bäst. Hemleveransen sker normalt under dagtid. Om du inte har möjlighet att vara hemma och ta emot din leverans så finns alternativet att hämta ditt paket hos närmsta ombud eller ange din arbetsplats adress som leveransadress. Ombudet håller ditt paket i 14 dagar från avisering. Om paketet inte hämtats ut under denna tid så returneras det till oss och du som slutkund debiteras 500kr för våra omkostnader som returen innebär.

Är du osäker på var ditt närmaste DHL-ombud ligger, eller vill du hämta ut ditt paket hos ett annat ombud? Kontakta då oss för att få veta vilket ditt ombud är. Eller lämna ytterligare information om var ni önskar hämta ert paket. DHL skickar nämligen ditt paket till det ombud som enligt deras system är närmast din adress. Var detta blir väljs automatiskt i deras system, men du kan påverka detta om du kontaktar oss i samband med att du lägger din beställning. Vi kan då välja vilket DHL-ombud som paketet ska levereras till.

Var noga med att ange korrekta adressuppgifter, så att ditt paket kommer fram i tid och till rätt adress/ombud. Kontakta oss i samband med din beställning om du t.ex. ska flytta eller är på semester i anslutning till den beräknade leveranstiden, så kan vi hjälpa dig snabbare och utan några extra avgifter. Kostnaden för att ändra adress efter att ditt paket lämnat vårt lager är 200kr och debiteras dig som kund.

Betalning
Du kan välja att betala dina varor via förskottsfaktura(avgift 0:-) eller efterkrav(avgift 75:-). Kommuner, Föreningar och Större företag kan efter godkänd kreditprövning handla mot faktura.En fakturaavgift om 30kr tillkommer. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n 60 kr samt dröjsmålsränta med 12 % per år. Vid varje betalning mot faktura förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning samt avslå möjligheten att handla mot faktura baserat på kreditupplysningen. Fakturan skickas normalt till er e-postadress men kan även skickas som pappersfaktura via posten. Om ni önskar pappersfaktura, skriv det i rutan för övrigt som ni hittar i Kassans sista steg. Här kan ni också notera eventuella referenser och fakturamärkningar som behövs.

Ångerrätt
Som kund hos oss har du rätt att ångra ett köp utan att ange skäl enligt reglerna om ångerrätt i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler(2005:59) och enligt följande. Vill du utnyttja ångerrätten måste du kontakta oss inom 14 dagar från det att du tog emot varan och informera oss om att du vill utnyttja ångerrätten samt meddela oss ditt faktura- och kundnr. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 10 dagar. Som kund betalar du själv eventuell returfrakt samt eventuella tilläggstjänster såsom efterkrav och hemleverans. Ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt, denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Specialbeställda produkter som ej ingår i vårt ordinarie sortiment omfattas inte av ångerrätten.

Garantier
Våra produkter har 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.Alla garantier gäller i Sverige. Garantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s fel som fanns i produkten vid leverans.

Reklamation
För att du ska ha rätt att göra gällande ett fel på varan, transportskada eller en vara som var trasig vid leveranstillfället måste du reklamera felet inom skälig tid från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Synliga transportskador skall anmälas direkt vid mottagandet. Dold transportskada anmäls senast inom 5 dagar. Ta gärna bilder på skadan som du kan sända till oss via mail tillsammans med din reklamation.
Kontakta oss på telefon eller via mail, du hittar kontaktuppgifter i webbutiken.

Personuppgifter och Cookies
När du handlar via vår webbutik uppger du information som t. ex. namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vänligen kontrollera dina uppgifter en extra gång innan du slutför din beställning. Om felaktiga uppgifter anges kan detta medföra extra kostnader vid hanteringen av din order och leverans. Denna extra kostnad debiteras dig om kund.
Vi behandlar dina personuppgifter med högsta försiktighet och garanterar, i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 1998:204), att dina kunduppgifter endast används av Nilivaara Plåt & Svets. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen rättas eller tas bort. Detta gör du genom att kontakta oss.
Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbutik sparas så kallade "session cookies" på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen. Om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Session cookies försvinner från din dator när du avslutar din webbläsare. Om du har inaktiverat cookies kan du dock fortfarande besöka vår webbplats.

Foreign buyers                                                                             We sell to all countries. We use the Swedish postal office´s pricelist. The p&p are slightly higher than domestic shippings. We have pleased customers worldwide. For more information, contact us at nips@imeganet.se